وقتی از پادکست صحبت میکنیم، دقیقاً از چه چیزی صحبت میکنیم؟!

این روزها بازار پادکست یکی از بازارهای پررونق و پرطرفدار در رسانه ها و شبکه های اجتاعیست به حدی که برخی تولید پادکست را به عنوان یک شغل نگاه میکنند! در ضمن کارآیی های مختلف پادکست ثابت کرده است که یک رسانه ی قابل اعتماد و اثرگذار در کسب و کارهای مختلف می باشد. از این رو بر آن شدیم تا کمی تخصصی به پادکست بپردازیم و انواع پادکست را به شما معرفی کنیم تا اگر شما هم مثل برخی از مردم فکر میکنید پادکست فقط همین مدل معروف شده ای هست که یکی حرف میزنه و یه موزیک زیر صدا هم داره، از این اشتباه بیرون بیایید!

پادکست به انواع زیر تقسیم میشود:

  • مونولوگ
  • مصاحبه
  • داستان سرایی
  • چندمیزبانه
  • میزگرد
  • مستند

مونولوگ: شاید این پادکست متداول ترین انواع پادکست ها باشد. در این پادکست یک فرد که در زمینه ای اطلاعات خوبی دارد و متخصص است به صورت یک نفره درباره آن موضوع به صحبت می نشیند. جذابیت موضوع باید به گونه ای باشد که مخاطب از شنیدن صدای یک فرد به صورت دائم خسته نشود. بهترین مثال در بین پادکست های ایرانی پادکست رادیو گیک است که در آن “جادی” که در زمینه برنامه نویسی فرد متخصصی است درباره تازه های این موضوع به صحبت می نشیند.

مصاحبه: در این پادکست یک میزبان و یک میهمان وجود دارد. قالب پادکست در بستر طرح پرسش و پاسخ و گفتمان شکل میگیرد. شاید مهم ترین موضوع در این زمینه تکراری نبودن موضوع صحبت است. اگر موضوع تکراری باشد یا به صورت کلیشه ای باشد خیلی زود با شکست مواجه می شود. رادیو دال پادکست ایرانی در این قالب است که درباره مهاجرت به افراد به گفتگو می نشیند.

داستان سرایی: این پادکست ترکیبی از 2 پادکست فوق(مونولوگ و مصاحبه) است.

چند میزبانه: این پادکست شبیه پادکست مصاحبه گونه است. با این تفاوت که در این جا 2 یا چند میزبان وجود دارند. این مورد کمک می کند تا سرعت و جذابیت پادکست بیشتر شود و مخاطب خسته نشود. رادیو جولون به نوعی از این نوع پادکست است.

میزگرد: همان طور که از اسمش پیداست در این پادکست افراد مختلفی کنار هم می نشیند و درباره موضوعی به گفتگو می پردازند.

مستند: این پادکست نیز شبیه پادکست مونولوگ است. جذابیت موضوع و خسته کننده نبودن در آن مهم ترین عامل موفقیت این نوع پادکست است.

Add a comment

*Please complete all fields correctly